Dagens Lunch

Funderar du på vad du ska äta till lunch?
Idag är det fredag, vilket för många betyder vardagslyx, så unna dig gärna något riktigt gott,
men försök att undvika tunga kolhydrater sent på kvällen - om du inte ska upp tidigt imorgon och träna.

Kroppen går på sparlåga när du sover mellan 04.00 - 05.00 på morgonen, därför kan det vara hälsosamt att inte stoppa i dig en efter-krogen-pizza varje gång du har varit ute.

Jag kan ge dig några råd på vägen, vare sig du går på någon sorts diet eller bara vill äta nyttig mat.


  Kaloriinnehållet i kebabrulle och kebabtallrik är relativt lika och hamnar runt 200 kcal per 100g. Detta kan variera mycket beroende på vikt och fördelning av kebab och sås. Vanlig vit kebabsås innehåller nämligen 300 kcal per 100g och är därmed det mest kaloritäta i måltiden. En grov uppskattning är en kebabtalrik och kebabrulle ligger mellan 1000 och 1500 kcal beroende på storlek.


  Korv med bröd innehåller mellan 200 och 300 kcal per 100 gram. Beräkningen avser vitt bröd, ketchup och senap. En korv med bröd innehåller ungefär 260 kcal så redan efter två är man upp i över 500 kilokalorier.


  Sushi innehåller 110 kcal per 100g och är därmed en kalorisnål maträtt. En portion sushi innehåller endast 300 kilo kalorier vilket är i minsta laget.


  Pizza innehåller cirka 250 kcal per 100 g men det varierar kraftigt beroende på typ av pizza och pålägg. Eftersom det ganska mycket mat på en pizza brukar man säga att en pizza innehåller mellan 1000 och 2000 kilo kalorier. De som går på diet eller bantar bör ta det lugnt med pizza eftersom en stor pizza motsvarar nästintill ett dagsintag av kalorier.

Efter maten..

  En kaffe latte innehåller mellan 160-200 kcal. Om man dricker en kaffe latte varje dag i ett helt år sägs detta teoriskt kunna ge en viktökning med 6kg. En latte + kanelbulle är tillsammans cirka 500 kcal vilket grovt räknat innehåller nästan lika många kalorier som en måltid.


Kommentarer
Postat av: lisa

vadå innehåller en latte å kanelbulle 500kcal? när jag fikar dricker jag bara latte :/ illa illa

2009-11-06 @ 15:10:08
Postat av: Jullan

Det där med kaffe latte varje dag i ett helt år, ge en viktökning med 6kg(?). Stämmer absolut inte på mig. Dricker det varje dag och har snarare gått ner i vikt Ha ha ha!

2009-11-06 @ 16:54:41
Postat av: sandra

akta, så det h'är inte leder till ätstörningar.

2009-11-06 @ 21:54:01
Postat av: Hélene

Kanske dags å sluta m efterkrogen pizzan från baghdad då :D

2009-11-07 @ 10:55:59
Postat av: Ellen

När det gäller ätstörningar så är det ingenting för mig, älskar min träning och anpassar kosten efter träningen - för att kroppen ska må så bra som det bara går. Jag vill inte riskerar att blisjuk eller svimfärdig under träningen pga för dålig/för lite mat. Jag äter mer nu än tidigare, mer och nyttigare.

2009-11-07 @ 11:22:57
URL: http://ellenmolin.blogg.se/

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (Bara jag som ser)

Har du en Blogg? Tell me!

Sweet Opinions:

Trackback
RSS 2.0