En stunds allvar

Varenda gång jag slår på TVn hör jag någonting om svininfluensan,
detta börjar bli en aning irriterande, speciellt för mig som är något hypokondrisk. Därför vill jag nu dela med mig av några kostråd för att stärka immunförsvaret MOT influensan.


TOPP-10 immunförsvarsstärkande födoämnen


1.Vitlök – Suverän mat, krydda och medicin för immunförsvaret. Vitlök dödar alla mikrober, bakterier, virus, svamp och parasiter.

2. Lök – quercitin- och svavelrik grönsak som bör intas dagligen. Variera mellan stekt, ugnsbakad eller rå.

3. Blåbär – ett lättillgängligt hälsobär som är perfekt i en antioxidantrik smoothie eller på gröten.

4. Kokosfett – krutpaket med det starkt virusdödande ämnet laurinsyra. Bra vid matlagning, som pålägg eller i smoothie. Använd endast ekologiskt kokosfett utan tillsatser.

5. Shiitakesvamp – en japansk svampsort som odlas i Sverige och är utmärkt för immunförsvaret, främst p g a att den innehåller, lentinen, ett starkt virusdödande ämne.

6. Surkål , naturens antibiotika. Surkål ökar antal goda bakterier i tarmen.

7. Yoghurt/Hälsofil/Proviva/Sojayoghurt med innehåll av probiotika som stärker immunförsvaret och magfunktionen. Välj sylt och sockerfritt!

8. Broccoli – suverän för detox, immunförsvaret och mycket, mycket mer.

9. Yamsrot/Sötpotatis/Morötter – en koncentrerad källa av karotenoider. Utmärkt för lungorna och immunförsvaret. Ät någon av dessa varje dag.

10. Rent vatten – underskattad och underanvänd hälsodryck. Många sjukdomar inkl immunförsvarsproblem förbättras av att man dricker mer vatten. Livsviktigt för kroppens reningssystem. Drick 6–10 glas om dagen. Tillsätt gärna citron eller äppelcidervinäger två gånger varje dag, t.ex. före mat.



Jag som tar åt mig av kostråd och INTE vill bli sjuk får laga en lätt lunch idag:
Shiitakesvamp stekt i kokosolja med hackad vitlök, lök och broccoli serverad med hälsofilindränkt surkål och morötter toppad med blåbär och ett glas vatten till.


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (Bara jag som ser)

Har du en Blogg? Tell me!

Sweet Opinions:

Trackback
RSS 2.0