Måndagsmys

Jag älskar mat. punkt.
Men är man en riktig svennebanan gillar man trygghet. Fredagar betyder Taco. Torsdagar är pannkakor. Ofta återanvänder man recept om och om och om och om igen..
Booooring.

Så jag har börjat använda mig av nya recept varje vecka och smaktestar mig fram till nya supergoda rätter.
Lite senare blir det höstvärme med hemmalagad soppa (som blev sååå fucking god btw), och mörkt bröd med en special äggröra (gjord på kokt ägg och diverse andra ingredienser).

Men eftersom jag är största godisråttan känner jag pressen på mig att hitta fler recept där de dragit ner liite på det som är mest onyttigt.

Nedan följer en goding, en chokladkaka gjord på ett lite nyttigare sätt.



100 g smör eller margarin
200 g mörk choklad
3 st ägg
2 msk ljus sirap
0.5 dl strösocker eller rårörsocker
0.5 dl dinkelmjöl
150 g valnötter
2 teskedar vaniljsocker
1 krm salt
0.5 dl svarta sesamfrön till att bröa formen

1. Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker, salt, vaniljpulver och valnötter i en skål.
2. Smörj en form (gärna med löstagbar kant) om cirka 24 cm och ”bröa” den med svarta sesamfrön.
3. Smält chokladen i vattenbad och rör i det smälta smöret samt tillsätt ägg och sirap. Vispa ej!
4. Vänd snabbt ned smör-chokladsmeten i den torra bunken och rör om försiktigt.
5. Häll i smeten i formen och grädda i mitten av ugnen, ca 14-17 minuter.
6. Håll koll på kakan, den är klar när smeten precis ”stannat”. Tag ut kakan från ugnen och kyl ned den direkt i frysen ca 20 minuter (då blir den lätt att skära upp och blir perfekt kladdig). Servera med lättvispad grädde.


Kommentarer

Vad har du på hjärtat?

Namn:
Kom ihåg mig?

E-mail: (Bara jag som ser)

Har du en Blogg? Tell me!

Sweet Opinions:

Trackback
RSS 2.0